ՍԱՄՈՒԵԼ ԱՆԵՑԻ, Սամուել Երեց (մոտ 1100/05–1185/90), պատմիչ-ժամանակագիր, տոմարագետ, տիեզերագետ: Ենթադրվում է, որ ծնվել է Անիում կամ մոտակա բնակավայրերից մեկում: Աշակերտել է Հովհաննես Սարկավագին և, ըստ Կիրակոս Գանձակեցու, եղել Անիի Կաթողիկե եկեղեցու քահանա: Սամուել Անեցուց մեզ է հասել երկու երկասիրություն՝ «Հաւաքմունք ի գրոց պատմագրաց յաղագս գիւտի ժամանակաց անցելոց մինչեւ ի ներկայս ծայրաքաղ արարեալ» և «Մեկնութիւն տումարի, զոր արարեալ է Սամուէլի քահանայի ի խնդրոյ Ստեփանոսի Իմաստասիրի» խորագրերով: Առաջինը գրվել է Գրիգոր Դ Տղա կաթողիկոսի պատվերով և ընծայվել նրան: Սկսվում է Ադամից և հասցվում մինչև 1180-ը: Այլ հեղինակներ շարունակել են Սամուել Անեցու Ժամանակագրությունը և հասցրել մինչև 1665-ը՝ պահելով նույն ոճն ու համառոտությունը: Սամուել Անեցին միջնադարյան այն բացառիկ պատմիչներից է, ով նշում է օգտագործած աղբյուրները, փորձում ճշտել պատմական իրադարձությունների, արքայատոհմերի, տիրակալների, կաթողիկոսների ժամանակագրությունը:
Սամուել Անեցու երկրորդ աշխատության խորագիրը («Մեկնութիւն տումարի..») ամբողջությամբ չի համապատասխանում նրա բովանդակությանը, քանի որ ունի և' տոմարական, և' տիեզերագիտական տեքստ: Երկի առաջին՝ տոմարական մասում (շարադրված է հարցուպատասխանիի ձևով) քննված հարցերի մասին Սամուել Անեցուց առաջ ավելի գիտականորեն և մանրամասն գրել է Հովհաննես Սարկավագը: Հեղինակն անդրադարձել է հռոմեական տոմարին, որն օգնում է ճիշտ հաշվելու և ճիշտ հասկանալու հայկական տոմարը: Մեկնության մեջ ավելի արժեքավորը երկրորդ՝ տիեզերագիտական մասն է, որն սկսվում է տոմարական գրականության մեջ գործածված արաբական ինը բառերի հայերեն թարգմանությամբ: Այնուհետև հեղինակը փորձել է, իր ժամանակի ըմբռնումների համաձայն, բացատրել ծիածանը, գիսավոր աստղը, աստղի թռիչքը, փայլակը, որոտը, շանթը, անձրևը, մառախուղը, ցողը և բնական բազմաթիվ այլ երևույթներ: Սամուել Անեցին իր երկի տոմարական մասում մեծապես օգտ վել է Անանիա Շիրակացու «Տիեզերագիտութիւն և Տոմար» աշխատությունից: Տիեզերագիտական մասի աղբյուր է եղել Անանիա Շիրակացու «Յաղագս շրջագայութեան երկնից» աշխատությունը: Սամուել Անեցու տոմարական-տիեզերագիտական երկասիրությունն արժեքավոր է ինչպես գիտության պատմության, այնպես էլ հայ մատենագրության պատմության համար: Մատենադարանում պահվում են երկի բազմաթիվ ընդօրինակություններ, որոնցից ամենահինը 1373-ինն է (ձեռ. դ 2001), իսկ լավագույնը՝ 1621-ին գրչագրվածը (ձեռ. դ 2018):
Աղբյուրը՝ «Քրիստոնյա Հայաստան» հանրագիտարան, գլխ. խմբ. Հովհ. Այվազյան, Հայկական հանրագիտարան հրատ., Երևան 2002, էջ 884-885:
Ալեք Մանուկյան 1,
ԵՊՀ 2-րդ մասնաշենք,
5-րդ հարկ,
Հեռ.` + 37460 71-00-92
Էլ-փոստ` info@armin.am
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Կայքի նյութերի մասնակի կամ ամբողջական օգտագործման, մեջբերումների կատարման դեպքում հղումը պարտադիր է` http://www.armenianreligion.am